Home / Pedoman Hidup / Kisah Pemergian Seorang Pensyarah Beberapa Tahun lalu Yang Dic3mbvrui Ramai. Meninggl Selepas Solat Maghrib Hari Jumaat, Bertelekung Dengan Tangan Memegang Erat Al Quran. Allahuakbar

Kisah Pemergian Seorang Pensyarah Beberapa Tahun lalu Yang Dic3mbvrui Ramai. Meninggl Selepas Solat Maghrib Hari Jumaat, Bertelekung Dengan Tangan Memegang Erat Al Quran. Allahuakbar

Kisah Pemergian Seorang Pensyarah Beberapa Tahun lalu Yang Dic3mbvrui Ramai. Meninggl Selepas Solat Maghrib Hari Jumaat, Bertelekung Dengan Tangan Memegang Erat Al Quran. Allahuakbar

Terbaca sebuah artikel yang dimuatnaik ke laman Facebook milik Pencetus Ummah Rahmat Ikhsan, kisah pemergian seorang pensyarah dari Universiti Kebangsaan Malaysia, di mana pemergiannya dalam keadaan yang amat baik dan pasti dic3mburui ramai. Siapakah beliau sebenarnya selain ‘title’ pensyarah yang dipegangnya? hebatkah keperibadiannya? Jom kita baca.

Hari Jumaat yg terakhir, beliau berjemaah solat maghrib bersama suami. Selepas solat beliau meneruskan amalan rutin bacaan al-Quran sambil menunggu Isha’ sementara suaminya turun ke bawah. Bila suami naik semula ke atas, dilihatnya isteri kesayangan terbaring masih bertelekung; tangan erat memegang al-Quran, inalillahi wainnailaihi rojiun.

Apakah amalannya dianugerah Allah meninggl in syaa allah dlm khusnul khotimah. Ini himpunan amalan hasil kongsian dari rakan-rakan yg rapat dgn Almarhumah.

Dia tidak menunjukkan tanda-tanda tidak sihat dan segalanya seperti biasa.

  • Dia akan bangun pada pukul 4.30 pagi, mandi, qiyam dan membaca al-Quran sementara menunggu Subuh. Dia lakukan amalan ini walaupun pada hari bercuti.
  • Dia berjaya hafaz Suratul Kahf, Al Mulk, Al Waaqi’ah dan Yaseen. Almarhumah kini sedang cuba menghafaz Al Baqarah. Lazimnya bila dah hafal satu-satunya surah Almarhumah akan tasmik dengan ustazah untuk semak bacaan.
  • Rutin hariannya beliau akan mendengar bacaan Al-Quran semasa dalam perjalanan pulang ke tempat kerja atau balik (Almarhumah tinggal di Seksyen 14 Petaling Jaya ke UKM).
  • Almarhumah dengan sabar menjaga ibunya yg tidak berapa sihat bagi satu tempoh yang agak lama.
    Tidak ingat bila terakhir beliau marah kerana kehidupannya selalu tersenyum dan ketawa.
  • Almarhumah selalu bersyukur, turun kepada manusia di bumi, dan sentiasa membantu mereka yang memerlukan, orang yang sangat mesra, mentor yang sangat bertanggungjawab.
  • Setiap Ramadhan: bersama2 dengan rakan pejabat, Almarhumah memenuhi masa rehat mengetuai sesi tadarrus. Juga bersedekah buah kurma pd rakan2 pejabat.
  • Sangat pemurah dan rajin bersedeqah.
  • Setiap kali ada permohonan donation anak yatim dll, tidak pernah Almarhumah hampakan dan selalunya dibuat secara diam2, termasuk bagi membayar bil elektrik surau kg orang asli. Almarhumah juga selalu bayarkan bil bila makan dengan rakan2 pejabat.

“Apa yang kami tahu dan itu apa yang kami nampak depan mata kami. Masa hayatnya byk membantu org lain, masa meningglnya juga banyak memberi keinsafan pd org lain. Amalan arwah boleh menjadi kayu pengukur di mana kita berdiri sekarang, semoga ‘kita hari ini adalah lebih baik daripada semalam “.

Marilah kita bermuhasabah diri & melakukan kebajikan dlm penuh keikhlasan kerana Allah SWT. Lazimnya perginya kita menghadap ilahi sama dgn amalan ketika di dunia. Jika didunia kita suka baca al-Quran kita dijemput pun cara begitu, in syaa Allah.

sumber: Facebook Pencetus Ummah Rahmat Ikhsan

viraltodaypost tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Ya.

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di viraltodaypost.com

About admin

Check Also

“Terken4 1997 sampai sekarang…”- Ust4z Kazim Elias buang ‘makeup’ di Melet0p kongsi keadaan sebenar

Umum diketa’hui, sejak akhir-akhir ini pendakwah terk’enal Datuk Mohd Kazim Elias menda’pat perhatian ram’ai di …

Leave a Reply

Your email address will not be published.