Home / Viral / MerdekaMalaysia / Rider makanan ini sanggup cuti seminggu demi bantu mangsa banjir
rider-makanan-ini-sanggup-cuti-seminggu-demi-bantu-mangsa-banjir

Rider makanan ini sanggup cuti seminggu demi bantu mangsa banjir

Musibah banjir yang melanda beberapa negeri sejak Sabtu lalu mendorong pelbagai pihak pihak seperti syarikat korporat, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan orang perseorangan untuk berganding bahu membantu mangsa yang terkesan.

Ada yang menyalurkan bantuan dalam bentuk kewangan serta barangan keperluan asas, dan ada juga yang menghulurkan bantuan tenaga kepada mangsa banjir.

Tidak terkecuali sekumpulan pemuda penghantar makanan yang sanggup mengambil cuti untuk membantu mereka yang terkesan.

Dikongsikan wartawan Awani Ridauddin Daud di Twitter, kisah sekumpulan pemuda ini mencuri perhatian orang ramai.

Menerusi satu video temubual byarikat yang berbeza di mana ada yang dilihat bekerja bersama FoodPanda, ada yang bersama GrabFood dan ada juga penghantar dari ShopeeFood.

Yang menariknya mereka terdiri dari rider syarikat-syarikat yang berbeza di mana ada yang dilihat bekerja bersama FoodPanda, ada yang bersama GrabFood dan ada juga penghantar dari ShopeeFood.

Bantu sumbang makanan, pakaian dan tenaga

Difahamkan mereka yang dari Tasik Puteri, Rawang menghulurkan pelbagai jenis bantuan antaranya sumbangan bekalan makanan, pakaian malah turut menyumbang tenaga membersihkan rumah mangsa banjir di beberapa kawasan berbeza.

“Hari ini hari keempat kitorang. Hari pertama kitorang collect duit dari kawan-kawan sendiri dan beli makanan untuk diagihkan kat Petaling Jaya dan Shah Alam.

“Hari kedua kami di Hulu Langat juga, tapi di Taman Sri Nanding. Kami hantar pakaian dan sedikit makanan kering.

“Semalam (hari ke-3) kami di Bestari Jaya hantar makanan dan bantu bersihkan rumah penduduk di sana,” kata pemuda tersebut sewaktu ditemu bual.

Sanggup cuti 7 hari dari Job

Semua rider ini umur baru 18 namun semangat, jiwa mereka cukup besar.
Cuti tujuh hari dari job utk bantu mangsa banjir.

Malah, mereka sanggup mengambil cuti dari menghantar makanan selama 7 hari demi menjayakan misi bantuan tersebut.

“Seminggu ni memang kami nak fokus tolong orang-orang di sini (sekitar Selangor). Untuk hari ini dalam 15 orang, tapi esok mungkin lebih ramai,” katanya lagi.

Perkongsian Ridauddin Daud nyata menarik perhatian netizen yang memuji tindakan pemuda-pemuda berkenaan.

Ramai yang berharap akan ada lebih ramai lagi pemuda seperti mereka yang tampil turun padang dan membantu orang ramai yang terkesan.

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, Like Dan Share Ya. Terima kasih!

Article Update menyajikan informasi sosial kemasyarakatan dan kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset dan pengumpulan data seperti foto dan video dari berbagai sumber yang dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Thepostbd.com tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen Negatif yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen Negatif anda disini.

Pihak Admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

About mohd cucu

Check Also

pegawai-sprm-guna-as$6.94-juta-wang-rampasan-beli-aset-mewah-–-dpp

Pegawai SPRM guna AS$6.94 juta wang rampasan beli aset mewah – DPP

Penguasa Kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Shahrum Nizam baruddin telah menggunakan sebahagian wang rampasan …

Leave a Reply

Your email address will not be published.