Home / Islamik / Pelajar UIA Kongsi Pengalaman Mimpi Bertemu Rasulullah S.A.W

Pelajar UIA Kongsi Pengalaman Mimpi Bertemu Rasulullah S.A.W

 

Gambar Sekadar Hiasan

Perkongsian kisah sebenar seorang insan terpilih bermimpi bertemu dengan Rasulullah SAW. Tidak semua manusia bertuah & terpilih utk bermimpi berjumpa dengan baginda Rasulullah SAW.

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat & pengikut yg istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiam4t.

Sahabat yg dirahmati Allah, Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Barangsiapa yg telah melihatku di dalam tiidurnya (mimpi), maka ia sesungguhnya telah melihatku, k3rana syait4n tdk mampu menyerupai gambaranku, Hadis Riwayat Bukhari, 1/52 & Muslim, no 2266, 4/1775

Dalam hadis yg lain pula disebutkan, Nabi SAW bersabda maksudnya, Barangsiapa yg telah melihatku di dalam tidurnya mimpi, maka ia sesungguhnya telah melihatku, k3rana syait4n tdk mampu menyerupaiku, & mimpi se0rang mukmin adalah satu juzuk dari 46 juzuk dari kenabian, Hadls Riwayat Bukhari, 6/2568

Terdapat kis4h benar telah berlaku pada hari Khamis 10 Ogos 2006 bersamaan 16 Rejab 1427 Hijrah ke atas se0rang pelajar yg bernama Syamimi sedang menuntut di Universiti Islam Antarabangsa Gombak, Selangor. Nama Syamimi bermaksud ‘kesayanganku’.

Ayahnya meletakkan nama tersebut mengambil sempena nama gelaran puteri Rasulullah SAW iaitu Saidatina Fatimah az-Zahra semoga suatu hari nanti anaknya menjadi salah se0rang mutiara kesayangan Rasulullah SAW. Alhamdulillah do4nya dimakbulkan oleh Allah SWT selepas 23 tahun kelahiran anak sulung daripada 8 4dik beradlk.

Syamimi telah menghafal al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas dalam hatinya. Beliau menghabiskan masa 3 tahun utk menghafal 30 juzuk Kalamullah ketika berada di negeri kelahirannya. Beliau hafal sendiri utk memenuhi harapan ibu ayah yg mengharapkan ada dalam kalangan anak mereka menjadi se0rang hafiz atau hafizah.

Sebagai an4k sulung, beliau mengambil tanggungjawab ini utk menjadi contoh kepada adlk-adlk yg lain. Setiap hari beliau hafal dua mukasurat al-Quran & tasmi’ dengan ustaz di sebelah rumahnya. Sekarang beliau pelajar tahun 4 jurusan Und4ng-Und4ng Syariah di universiti ini, Sekian terima kasih.

Kisah sambungan seterusnya diceritan melalui Petikan halaqah.net & http://cikguarif.blogspot.com

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat & pengikut yg istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sebelum bermimpi berjumpa Nabi SAW beliau memang diuji dengan s4kit yg tdk tahu ap4 punca sejak lebih setahun yg lalu. S4kitnya rasa seperti ditik4m-tik4m dengan pis4u di bahagian belakang tubuhnya, tambahan pula kaki yg s4kit di bahagian lutut sejak 8 tahun lalu tdk pernah sembuh. Pernah satu ketika, selepas makan, beliau munt4h bersama segumpal r4mbut dari ker0ngkongnya. Pend3ritaannya hanya Allah & dia sendiri yg tahu. Sudah lama beliau tdk terd4ya ke kelas k3rana s4kit itu membuatkan dia tdk dapat berdiri atau berjalan. Hilang selera makannya hingga badannya susvt hampir 13 kg. Beliau hanya menggagahkan diri utk pergi berwuduk dua hingga tiga kali sehari. Wuduk itu dijaga sebaik mungkin utk ibadah sepanjang hari.

Hari-hari yg dilaluinya dipenuhi dengan membaca al-Quran & qiamullail sebagai pendinding daripada ganggvan yg berterusan meny4kiti diri. Diceritakan makhluk-makhluk h4lus itu akan mengg4nggunya terutama pada waktu sebelum Subuh, Zuhur & Maghrib. Beliau telah banyak berubat di merata tempat, berjumpa doktor-doktor pakar, malah ulama yg faqih dalam ilmu perubatan Islam serta akhir sekali bertemu seorang pensyarah di sini. Tapi beliau hanya mampu bertahan. Pesan ustaznya, setiap kali beliau s4kit, banyakkan baca Surah Al-Baqarah.

Pagi Khamis itu, beliau berniat utk hadir kuliyah sebab sudah terlalu lama tdk mampu ke kelas. Beliau bangun kira-kira jam 4.30 pagi utk solat tahajud. Berbekalkan sedikit kekuatan yg digagahkan, beliau ke bilik air utk berwuduk dengan memapah dinding & segala ap4 yg mampu membantu beliau utk berdiri. Habis berwuduk, beliau j4tuh tersungk0r, rasa seperti ada yg men0lak ker4s dari belakang. Ketika itu beliau sudah tdk mampu berdiri, justeru beliau mer4ngkak ke bilik. Sampai saja di bilik, beliau ketuk pintu & reb4h di depan bilik tersebut. Disebabkan s4kit yg mungkin sudah tdk tertanggung, dengan spontan beliau niatkan, “Ya Allah, kiranya m4ti itu baik untukku, aku r3da, tapi kiranya Engkau ingin aku terus hidup, aku ingin dengar kata-kata semangat daripada Rasulullah SAW sendiri..”

Kemudian beliau p3ngsan. Sahabat-sahabat sebilik mengangkat beliau ke dalam biliknya & di baringkan di sana . Waktu itu, sahabat-sahabatnya telah pun ‘forward message’ pada rakan-rakan yg lain agar dibacakan surah Yasin k3rana beliau nampak sudah n4zak. Malah mereka telah sedia dengan nombor telefon ahli keluarganya utk dihubungi kiranya ada ap4-ap4 berlaku dengan izin Allah. Kira-kira jam 11 pagi itulah, ketika tertidur dengan tenang dalam waktu qoilullah, beliau bermimpi. Beliau sedang terbaring dalam keadaan memakai telekung dengan tangannya diqiam seperti dalam solat di suatu tempat asing yg sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah mimbar & kelihatan banyak tiang di sekitarnya.

Tiba-tiba datang seorang Hamba Allah dengan wajah yg bercahaya dari arah depan & berdiri hampir sekali, kira-kira 2 meter dari beliau. Wajahnya Subhanallah..indah sekali, tdk dapat hendak digambarkan. Beliau tertanya-tanya, siapakah orang ini? Cantik sekali kejadiannya & hati beliau rasa sangat tenang dengan hanya melihat wajahnya. Dirasakan seluruh kes3ngs4raan yg ditanggung selama ini lenyap begitu sahaja. Kemudian, Hamba Allah itu mengatakan, “Assalamualaikum, ana Rasulullah..” Subhanallah..baginda Nabi SAW rupanya! Nabi SAW memakai jubah putih & kain serban berwarna hijau di atas bahu baginda. Beliau nampak dengan jelas mata baginda Nabi SAW, janggut baginda, rambut baginda, kain serban di atas bahu baginda & tubuh baginda. Kemudian Nabi katakan “Enti fil masjidi” (kamu sekarang berada di masjidku, Masjid Nabawi).. Allahuakbar!

Kemudian baginda Nabi SAW. berkata: QalAllahuta’ ala; “InnaAllahama’ assobirin” (sesungguhnya Allah bersama orang-orang yg sabar). Ketika mendengar suara Nabi SAW mengalunkan Kalamullah, terasa berg3ma suara merdu Nabi di seluruh alam. Sememangnya baginda sebaik-baik kejadian & diciptakan dengan penuh kesempurnaan. Nabi katakan (dalam lughahl arab, tp diterjemahkan di sini) ; “Ya Syamimi, dengan berkat kesabaran enti, dengan s4kit yg enti tanggung selama ini, & dengan berkat Al-Quran yg enti pelihara di dalam hati, maka Allah bukakan hijab utk enti nampak ana..” Ketika Nabi menyebut Ya Syamimi, terlintas di hatinya “Ya Allah..baginda kenal ummatnya!”. Ya Rasulullah… Ketika itu, beliau dapat merasakan sifat Maha Pengasih & Maha Penyayang Allah SWT, memberikan nikmat yg begitu besar buat dirinya.

Kemudian Nabi katakan lagi; “Sampaikan salamku buat sahabat-sahabat sep3rju4ngan Islam. In syaa Allah, kita semua akan berjumpa nanti..” Nabi SAW. kemudian melafazkan; “Ummati.. ummati..ummati…” & beliau nampak jelas Nabi SAW men4ngis saat itu. Beberapa titisan airmata baginda yg suci mengalir utk ummat baginda! Kemudian baginda Nabi melangkah pergi. Beliau merintih, “Jangan pergi Ya Rasulullah..” tetapi baginda tetap pergi. Subhanallah, walaupun kita tdk pernah bersua dengan Nabi SAW yg mulia, baginda kenal & sentiasa ingat akan ummatnya. Beliau sendiri tdk pasti, apakah baginda menangis k3rana rindu kepada ummatnya, atau mungkin saja baginda s3dih dengan ummat akhir zaman ini? wallahua’lam…

Sedar daripada tidur yg amat indah pengisiannya itu, beliau masih dikelilingi oleh rakan-rakan yg turut terdengar rintihan beliau dalam tidurnya “Jangan pergi Ya Rasululah…” Beliau kemudian menceritakan kepada sahabat-sahabat yg berada disekelilingnya tentang mimpinya sekaligus menyampaikan salam Rasulullah buat ummat baginda. Semua yg mendengar menangis lantaran rindu pada Nabi SAW. Rasa malu pada Nabi SAW k3rana kita jarang-jarang ingat pada baginda sedangkan kita amat terhutang budi padanya. Lebih-lebih lagi kita sedar bahawa hanya syafaat bagindalah yg di harapkan di akhirat kelak.

Ya Allah..ketika itu, tiada kata yg lebih tinggi daripada kalimah Alhamdulillah utk di rafakkan pada Allah atas nikmat yg begitu besar yg Allah berikan pada dirinya. Rasa tdk layak dirinya menerima anugerah dengan ujian yg hanya sedikit berbanding insan-insan yg lebih berat diuji oleh Allah SWT. Kiranya ada kalimah pujian yg lebih tinggi dari ‘Hamdalah’, pasti akan beliau sebutkan buat Allah Yang Maha Kaya. Semuanya terangkum dalam Rahmat-Nya yg melimpah ruah. Rasa s4kit masih menvlar di tubuhnya. Cuma kali ini dia bertekad tdk akan menangis lagi utk kes4kitan ini.

Selepas solat Zuhur, rasa s4kit yg ditanggung makin h3bat. Tidak pernah beliau merasakan s4kit yg sebegitu rupa. Terasa p4nas seluruh badan & seluruh tubuhnya rasa ditik4m pada setiap penjuru. Kalau dulu, beliau akan menangis dalam menghadapi kes4kitan, namun pada waktu itu beliau pujuk diri utk tdk menangis. “Apa sangatlah s4kit yg aku tanggung ini berbanding nikmat yg Allah telah beri utk melihat baginda Nabi SAW.”

Kemudian beliau tidur. Beliau terus rasakan berada di tempat tinggi, tempat yg biasa hadir sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau katakan “Ya Allah, ap4 lagi yg hendak Engkau berikan buat hambamu yg hina ni, rasa malu sangat dengan-Mu Ya Allah…” Kemudian dengan izin Allah, datang empat orang yg berpakaian serba hijau. Salah seorang daripadanya mengatakan; “Assalamualaikum Ya Syamimi..Rasulullah SAW. sampaikan salam buatmu. Kami utusan Rasululah..Nahnu khulafa’ ar-rasyidin. Ana Abu Bakr, ini Ummar Al-Khattab, Uthman bin ‘Affan & Ali..” Subhanallah..Saidina Abu Bakr memperkenal dirinya & ketiga-tiga sahabat yg mulia. Beliau nampak sendiri, Saidina Abu Bakr yg amat lembut perwatakannya, Saidina Ummar dengan wajah tegasnya, Saidina Uthman yg cantik sekali & Saidina ‘Ali yg agak kecil orangnya.

Para Sahabat mengatakan; “Kami diutuskan oleh baginda Nabi SAW utk membantu enti..” Kemudian keempat-empat mereka membacakan ayat 102 surah Al-Baqarah yg bermaksud:

“Dan mereka mengikuti ap4 yg dibaca oleh sy4itan-sy4itan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tdk k4fir tetapi sy4itan-sy4itan itulah yg k4fir, mereka mengajarkan sihir pada manusia & ap4 yg diturunkan pada dua malaikat di negeri Babylon iaitu Harut & Marut. Padahal keduanya tdk mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum mengatakan, ’Sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu) sebab itu janganlah k4fir.’ Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat itu) ap4 yg (dapat) memisahkan antara seorang (suami) dengan isterinya. Mereka tdk akan dapat menc3lak4kan seseorang dengan sih!rnya kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yg menc3lak4kan, & tdk memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu, barang siapa membeli (menggunakan s!hir) itu, nescaya tdk akan mendapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh, sangatlah bur0k perbuatan mereka yg menjual dirinya dengan s!hir, sekiranya mereka tahu..”

Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi SAW menghembus pada makhluk-makhluk yg sedang mengg4nggu beliau & mereka semua h4ncur terb4kar. Subhanallah..waktu itu terus terasa seolah-olah tubuhnya yg s4kit dahulu ditukarkan Allah SWT. dengan tubuh yg baru. Hilang segala kes4kitan yg setahun lebih ditanggung beliau dengan sabar. Saidina Abu Bakr mengatakan; “Inilah ganjaran besar dari Allah buat orang-orang yg sabar..” Kemudian, para sahabat Nabi SAW yg mulia pun pergi meninggalkannya.

Selesai mimpi indah yg kedua ini, beliau bangun dari tidur & terus duduk. Rakan-rakan sebilik pelik, kenapa beliau dapat bangun & duduk dengan mudah . Kemudian sahabat-sahabatnya itu menyuruh beliau bangun berdiri & alhamduliLlah..dengan mudah beliau bangun berdiri & berjalan di sekitar bilik. “Ya Allah, peny4kit ana dah sembuh..” Semua sahabat yg ada di situ bergembira & menangis. Kemudian beliau segera ke bilik air utk berwuduk. Dengan tubuh yg ‘baru’, beliau sujud syukur pada Allah SWT “Ya Allah, kiranya di beri tempoh sujud 100 tahun pun belum dapat diriku menjadi hamba-Mu yg bersyukur atas nikmat yg telah Engkau berikan..”

Beliau berpesan pada kami; “Adik-adik, wajarlah para sahabat Nabi SAW yg mulia sanggup m4ti demi mempertahankan baginda. Akak yg diberi rezeki melihat Nabi tak sampai pun lima minit sudah rasa tdk sanggup berpisah dengannya. Kalau boleh, nak duduk je di bilik utk beribadah pada Allah & mengenang wajah Nabi yg mulia. Tapi menyedari banyak lagi taklifan & tanggungjawab kita atas muka bumi Allah ini, maka hidup mesti diteruskan. Sekarang ini hati akak tenang sangat..kalau boleh, nak je akak pinjamkan hati ni walau hanya sesaat agar adik-adik dapat merasakan betapa beningnya hati ini. Tapi itu tdk mungkin kan , mungkin ini bahagian akak, bahagian kalian? Hanya Pemiliknya Yang Maha Tahu. Akhir sekali akak ingin katakan, tdk rugi kita bersabar…”

(Kisah ini dinukilkan oleh sahabat Syamimi hasil pengalaman benar yg telah dilalui oleh beliau bermimpi berjumpa Rasulullah SAW. pernah disebarkan melalui e-mel & blog sebelum ini)

Sumber:kataustaz via trending101news, Petikan halaqah.net & http://cikguarif.blogspot.com

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, LIKE Dan SHARE YA Semoga Bermanfaaat Terima kasih!

Media Harian menyajikan informasi sosial kemasyarakatan & kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset & pengumpulan data seperti foto & video dari berbagai sumber yg dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yg ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yg menyampaikan 1 (satu) ilmu saja & ada orang yg mengamalkannya,maka walaupun yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Thepostbd.com  tdk akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen Negatif yg diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen Negatif anda disini.

Pihak Admin juga tdk mampu utk memantau kesemua komen yg ditulis disini. Segala komen adalah hak & tanggungjawab anda sendiri.

About admin

Check Also

“Model Baju Raya Bertudung Tapi Nampak…” Ustazah Asma’ Tegur Jgn Lnggar Larangan Allah.

Menjelangnya Aidilfitri yg akan tiba tdk lama sahaja lagi, pastinya orang ramai berpusu-pusu memilih baju …

Leave a Reply

Your email address will not be published.