Home / Semasa / “Anak Buat Content Tikt0k Dekat Jen4zah Bapa”- Sekali Ini Penjelasan Mufti Tntang Hukvm Prbuatan Itu

“Anak Buat Content Tikt0k Dekat Jen4zah Bapa”- Sekali Ini Penjelasan Mufti Tntang Hukvm Prbuatan Itu

SIAPA yg tdk sedih apabila insan tersayang meninggal dunia? Macam-macam cara dibuat utk meluahkan kesedihan termasuk berkongsi perasaan menerusi platform media sosial.

Namun kecoh apabila satu video menunjukkan tiga gadis dipercayai adik-beradik membuat rakaman di sebelah jenazah bapa mereka.

Menerusi video berdurasi 18 saat itu, ia menunjukkan trend ‘sebelum & selepas’ yg menjadi ikutan di media sosial.

Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan pada Januari 2021 memberi penjelasan berhubung pertanyaan tentang menyebar video orang yg telah meninggal dunia yg dirakamkan bagi tujuan kenang-kenangan & dikongsi di media sosial.

“Tidak sepatutnya bagi seseorang muslim itu menyebar video atau gambar si mati di dalam media sosial atau kepada masyarakat umum. Ini k3rana ia bertentangan dengan etika & akhlak bagi seorang muslim.

“Selain itu, perbuatan itu juga boleh mengundangkan kepada fitnah & perasaan tdk selesa terhadap keluarga si mati. Bahkan ia juga perlu dihentikan daripada terus tersebar dengan kadar segera.

“Namun, perbuatan menyebarkan video atau gambar tersebut diharuskan bagi tujuan tertentu utk menjaga kebaikan & manfaat bagi pihak yg berautoriti dengan syarat mendapat keizinan pihak keluarga serta menjaga aib si mati,” menurut penjelasan ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke 540: Hukum Merakam Video Orang Yang Meninggal Dunia?

Video Tular: 

Rakaman ‘sebelum’ pada Oktober 2021 menunjukkan ketiga-tiga mereka sedang menari ketika duduk, & seorang lelaki dipercayai bapa mereka berdiri di belakang.

Ia disusuli rakaman ‘selepas’ iaitu pada Februari 2022 di mana ketiga-tiganya memakai tudung & berjubah dengan kedudukan sama, namun kali ini berdiri bersebelahan dengan jenazah bapa mereka.

Di akhir video, ketiga-tiga mereka kemudian berpaling ke arah jenazah yg telah ditutup dengan kain kapan.

“Rasa sekejap sangat bersama papa. Perginya papa pada hari Jumaat setelah bertarung 33 hari di ICU (unit rawatan rapi).

“Semoga syurga tempatmu papa bersama para hambaNya yg soleh. Amin,” tulisnya menerusi keterangan video, tanpa mendedahkan lokasi rakaman.

Berdasarkan semakan, bapa mereka menghidap kanser tahap empat & sebelum ini menjalani kemoterapi.

“Hargailah mereka selagi ada. Sakit & sedih yg terdalam. Terima kasih Allah berikan kami ayah terhebat! Kami akan menyusulmu. Al-Fatihah utk papa,” tambahnya.

Video yg dimuat naik di aplikasi TikTok pada awal pagi Isnin itu menimbulkan pelbagai reaksi dengan rata-rata netizen menyifatkan rakaman bersama jenazah yg dibuat mengikut trend media sosial itu sebagai tdk sensitif.

“Macam mana boleh teringat nak video ni waktu tengah sedih.”

“Aku tak boleh brain, dia mampu buat TikTok kat sebelah jenazah.”

“Ayah saya meninggal bulan 10 tahun lepas. Tak pernah terfikir nak buat macam ni. Nak tengok gambar-gambar dia waktu sakit atau sihat pun saya tak mampu lagi,” demikian antara komen-komen netizen.

Susulan dikecam ramai, video tersebut bagaimanapun telah dipadamkan daripada akaun TikTok yg mempunyai lebih 91,000 pengikut.

Dalam pada itu, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan pada Januari 2021 memberi penjelasan berhubung pertanyaan tentang menyebar video orang yg telah meninggal dunia yg dirakamkan bagi tujuan kenang-kenangan & dikongsi di media sosial.

“Tidak sepatutnya bagi seseorang muslim itu menyebar video atau gambar si mati di dalam media sosial atau kepada masyarakat umum. Ini k3rana ia bertentangan dengan etika & akhlak bagi seorang muslim.

“Selain itu, perbuatan itu juga boleh mengundangkan kepada fitnah & perasaan tdk selesa terhadap keluarga si mati. Bahkan ia juga perlu dihentikan daripada terus tersebar dengan kadar segera.

“Namun, perbuatan menyebarkan video atau gambar tersebut diharuskan bagi tujuan tertentu utk menjaga kebaikan & manfaat bagi pihak yg berautoriti dengan syarat mendapat keizinan pihak keluarga serta menjaga aib si mati,” menurut penjelasan ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke 540: Hukum Merakam Video Orang Yang Meninggal Dunia?

Sumber: mstar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tdk akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yg diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak admin juga tdk mampu utk memantausemua komen yg ditulis disini. Segala komen adalah hak & tanggungjawab anda sendiri.

Media Harian menyajikan informasi sosial kemasyarakatan & kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset & pengumpulan data seperti foto & video dari berbagai sumber yg dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yg ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yg menyampaikan 1 (satu) ilmu saja & ada orang yg mengamalkannya,maka walaupun yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

About admin

Check Also

“Mata Fazura Muka Iras Fattah” – Sambut Hari Jadi Kedua, Kecomelan Fatima Dipuji Ramai

Nama pelakon Fattah Amin kian menjadi sebutan setelah karakter yg di bawanya di dalam filem …

Leave a Reply

Your email address will not be published.