Home / Semasa / Doktor Sarankan Baca Label Sebelum Beli Buah, Elakkan Beli Dari Dua Negara Ini | MyBlog

Doktor Sarankan Baca Label Sebelum Beli Buah, Elakkan Beli Dari Dua Negara Ini | MyBlog

Pelbagai buah & sayur dalam pengambilan makanan harian dapat membantu memenuhi keperluan vitamin & mineral dalam tubuh badan.

Di sini, kita mudah mencari buah-buahan segar di mana-mana sama ada di pasar raya, pasar tani ataupun di gerai buah-buahan.

Namum begitu, tdk semua buah-buahan yg berada di pasaran ini merupakan keluaran tempatan k3rana negara kita juga ada mengimport buah-buahan tropika dari beberapa luar negara.

Hal ini sebenarnya kita perlu memainkan peranan penting dalam pemilihan buah-buahan k3rana dikhuatiri dicemari dengan pelbagai bahan kimia.

Perkara ini dikongsikan oleh Dr Mazliana Mazlan menerusi laman Facebook mengenai keperluan membaca label buah-buahan yg hendak dibeli. Mari kita baca perkongsian beliau.

Baca label buah-buahan dari negara mana

Nak beli buah pun ada label yg kita nak kena baca.

Walaupun tak ada bahan ramuan pada setiap jenis buah, tetap kena tengok buah tu datang dari negara mana.

Saya biasanya cuba elakkan ambil buah dari negara China & USA (Amerika Syarikat).

Negara China, terkenal dengan pencemaran tanah yg paling tinggi di dunia. Kajian menyatakan 1/5 tanah di China tercemar dengan bahan buangan, racun serangga, logam berat & sebagainya.

Negara USA pulak, terkenal dengan teknologi buah & sayur GMO nya. Dua negara ni, saya cuba elakkan.

Saya suka sangat cari buah di Aeon. Sebab label dari negara mana terpampang jelas betul. Huruf paling besar, kedudukan paling teratas.

Bagus sangat macam ni kan. Buat lebih ramai akan cakna dengan buah dari negara mana yg kita nak bagi keluarga makan.

Sama-sama kita cuba okay, setiap hari tambah sedikit ilmu baru tentang tabiat pemakanan ke arah yg lebih sihat.

Baca Label Elak Beli Buah Dari NegaraSumber: Mazliana Mazlan

Kini sudah sampai masa utk kita menjadi pengguna yg bijak & berilmu. Caranya mudah, iaitu dengan membaca label pada bungkusan produk.

BACA: Pakar Nasihat Waspada Beli Baby Nanas, Bimbang Ada Pemanis Tiruan Bahaya

Sumber: Mazliana Mazlan

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, LIKE Dan SHARE YA Semoga Bermanfaaat Terima kasih!

Media Harian menyajikan informasi sosial kemasyarakatan & kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset & pengumpulan data seperti foto & video dari berbagai sumber yg dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yg ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yg menyampaikan 1 (satu) ilmu saja & ada orang yg mengamalkannya,maka walaupun yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Thepostbd.com  tdk akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen Negatif yg diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen Negatif anda disini.

Pihak Admin juga tdk mampu utk memantau kesemua komen yg ditulis disini. Segala komen adalah hak & tanggungjawab anda sendiri.

About admin

Check Also

“Mana Nak Cari Artis Terjah Peminat Macam Ni..” Fazura Dipuji Terjah Peminat Pakai Tudung Miliknya – | Article Update

“Mana nak cari artis yg tegur peminat macam ni..” Nama selebriti wanita jelita iaitu Nur …

Leave a Reply

Your email address will not be published.