Home / Islamik / Hikmah Rajin Solat Di Kedai, Majikan Terbuka Hati Ucap Syahadah… Siap Pilih Nama YB Sebelum Sah Jadi Suami Isteri!

Hikmah Rajin Solat Di Kedai, Majikan Terbuka Hati Ucap Syahadah… Siap Pilih Nama YB Sebelum Sah Jadi Suami Isteri!

 

TIDAK dapat disangkal lagi, benarlah bahawa hidayah itu milik Allah.

Begitu juga dengan aj4l, m4ut & pertemuan semua sekali ditanganNya.

Itulah yg terjadi kepada Nurul Anis Izzati Muzafar Shah, 22, yg telah diijabkabulkan selepas dua kali lafaz akad nikah dengan pasangan, Aariz Yee, 30, pada 19 Februari 2022 lalu.

Menurut wanita senang disapa Izzati ini, suaminya yg berbangsa Cina adalah majikannya sendiri di tempat kerjanya di Bandar Kinrara, Selangor.

Namun, jejaka ini mula tertarik & memilih utk memeluk agama Islam setelah melihat Izzati yg sering mengerjakan ibadah di tempat kerja.

“Saya mula bekerja Oktober tahun 2020 di syarikat Authentic Bakery. Masa masuk kerja dulu tak ada tempat nak solat. Cuma ada satu ruang kecil di bahagian belakang kedai saja.

“Saya minta izin bos nak solat di situ. Walaupun rumah saya dekat dengan tempat kerja tapi agak leceh kalau nak balik setiap kali nak solat.

Pasangan ini telah berumah tangga pada 19 Februari 2022 lalu.

“Biasanya majikan akan datang waktu Maghrib utk tolong cover kerja saya. Waktu macam tu kedai agak ramai pelanggan,” tambahnya.

Jelas anak kelahiran Kelantan ini, Aariz mula tertarik & bertanya mengenai Islam kepada Izzati k3rana dia mula berminat terhadap agama ini.

Lepas dah agak lama belajar agama, dia masuk Islam pada bulan Julai 2021.

IZZATI

“Bila dah selalu tengok saya solat, dia mula tanya banyak soalan tentang agama. ‘Kenapa solat’, ‘perlu ke’ & ‘ap4 kegunaan solat’. Ada juga dia tanya saya kenapa kena pakai tudung. Jadi saya jawab soalan-soalan dia ikut ap4 yg saya tahu,” katanya.

Menurut wanita yg bekerja sebagai penyelia di kedai kek tersebut, dia juga mula mengajar Aariz mengaji & menghafal doa & surah yg mudah sebagai permulaan namun tdk menolak ada cabaran perlu dilalui sepanjang tempoh itu.

“Masa nak mengajar mengaji agak sukar sebab dia agak pelat utk menyebut tapi saya faham sebab masih baru. Memang perlukan banyak kesabaran dalam mengajar dia macam seorang bayi baru belajar membaca,” katanya.

Tambah Izzati, keluarganya terutama sekali ayah, Muzaffar Shah juga turut membantu suaminya mendalami ilmu agama Islam namun dalam perancangan utk menuntut ilmu agama dengan ustaz lebih pakar.

“Lepas dah agak lama belajar agama, dia masuk Islam pada bulan Julai 2021. Tapi masa tu dia tak bercinta dengan saya lagi. Cuma bila lama kelamaan saya banyak ajar dia pasal Islam, dia mula tertarik dengan saya.

Izzati telah bekerja di bakeri lelaki ini bermula Oktober tahun 2020.

“Bila tahu pasal kami, family saya OK saja boleh terima. Keluarga saya selalu ajak dia datang rumah sejak tahu dia berminat dengan Islam. Ayah siap ajar dia lagi details bab agama.

“Keluarga suami pula pada mulanya agak susah nak terima keputusan dia nak memeluk Islam & suruh Aariz fikir dahulu masak-masak. Mereka risau dia nak patah balik sebab hal agama bukan perkara main-main. Selepas lebih kurang dua tiga hari, dia nekad nak masuk Islam,” ujarnya.

Menurut Izzati, perkahwinan mereka juga dipermudahkan walaupun tanpa kehadiran kedua ibu bapa suaminya atas faktor c0vid-19 namun tetap diwakili oleh abang, kakak & saudara-mara Aariz yg lain.

Jelas wanita ini, nama asal suaminya sebelum memeluk Islam adalah Yee Chung Ming namun telah ditukar atas pilihannya sendiri & dipersetujui k3rana ia memberi makna tersirat.

“Pasal nama tu memang dia Google sendiri. Maksud nama Aariz tu Yang Berhormat menurut Islam. Jadi sesuai dengan dia sebab saya kena hormat dia sebagai majikan & suami sekarang,” selor0h Izzati.

Bercerita mengenai video yg tular di TikTok, wanita ini menerima banyak mesej positif & pujian daripada warganet.

Bagaimanapun Izzati hanya menganggap semua itu sebagai doa utk kesejahteraan buat dirinya & suami.

Aariz telah memeluk Islam pada bulan Julai 2021.

“Saya anggap semua ni ketentuan Allah yg dah tertulis utk saya. Saya pun bersyukur dapat suami yg baik macam dia.

“Ramai juga yg mesej saya minta tip. Bagi saya memang agak sukar, tambah-tambah lagi kalau nak bagi keluarga terima pasangan kita ia perlukan tahap kesabaran yg tinggi,” ujar Izzati.

Komen Netizen:

Sumber : Mstar

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, LIKE Dan SHARE YA Semoga Bermanfaaat Terima kasih!

Media Harian menyajikan informasi sosial kemasyarakatan & kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset & pengumpulan data seperti foto & video dari berbagai sumber yg dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yg ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yg menyampaikan 1 (satu) ilmu saja & ada orang yg mengamalkannya,maka walaupun yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Thepostbd.com  tdk akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen Negatif yg diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen Negatif anda disini.

Pihak Admin juga tdk mampu utk memantau kesemua komen yg ditulis disini. Segala komen adalah hak & tanggungjawab anda sendiri.

About admin

Check Also

“Model Baju Raya Bertudung Tapi Nampak…” Ustazah Asma’ Tegur Jgn Lnggar Larangan Allah.

Menjelangnya Aidilfitri yg akan tiba tdk lama sahaja lagi, pastinya orang ramai berpusu-pusu memilih baju …

Leave a Reply

Your email address will not be published.