Home / Semasa / Ramai Prasan Ada Benda Tak Kena Masa Mas Idayu Buat Prsembahan AJL36 | MyBlog

Ramai Prasan Ada Benda Tak Kena Masa Mas Idayu Buat Prsembahan AJL36 | MyBlog

Kuala Lumpur – Selama dua tahun dalam situasi tertutup, Anugerah Juara Lagu AJL Ke 36 kembali dimeriahkan kehadiran penonton dalam acara muzik berprestij yg berlangsung di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia WTC Ahad ini.

Meskipun kehadiran penonton hanya terhad kepada 200 tetamu, namun, situasi malam kemuncak AJL 36 berbeza & menjadi pembakar semangat kepada 12 finalis yg bertanding.

Pun begitu, soal kes.elamatan & kesi.hatan masih menjadi agenda utama pasukan produksi AJL 36 apabila melaksanakan penetapan prosedur o.perasi standard SOP yg sangat ketat dengan peningkatan k.es positif C0.VID19 yg menular, sejak akhir-akhir ini.

Memperincikan perkara itu, Pengurus Projek AJL 36, Russell Mark Rodrigues memberitahu, SOP diberi penekanan utama membabitkan ujian saringan.

“Produksi memandang serius penjagaan kes.ihatan & kesela.matan finalis & pasukan yg terbabit dalam AJL 36. Antara, penekanan membabitkan ujian saringan.

“Untuk petugas produksi, mereka perlu menjalani dua kali ujian R.apid Test Kit RTK iaitu latihan membabitkan sesi raptai, manakala satu lagi utk petugas malam kemuncak.

“Selain ujian RTK, mereka perlu melakukan ujian saringan kendiri setiap hari hinggalah Ahad. Setiap hari, mereka akan diberi gelang berlainan warna bagi menandakan ne.gatif & boleh menjalankan tugas.

“Untuk tetamu termasuk kelab peminat & media, mereka perlu membuat ujian RTK & slip keputusan perlu ditunjukkan kepada pengawal keselamatan sebelum dibenarkan masuk ke dewan,” katanya dalam satu temu bual yg diadakan di Sri Pentas, Bandar Utama, Petaling Jaya, kelmarin.

Bagi memastikan penganjuran malam kemuncak AJL 36 berjalan lancar, Russell berkata, pihak pengurusan finalis diingatkan bersedia dengan pelan sokongan sebagai persiapan jika berlaku sebarang kejadian tdk diingini.

“Kami sentiasa mengingatkan finalis & pasukan agar menjaga diri & patuh pada SOP, terutama ketika menjelang malam kemuncak. Kalau boleh, kami mahu finalis beraksi atas pentas tanpa perlu penyanyi gantian.

“Namun, persediaan lain perlu ada. Kami meminta finalis menyediakan pelan sokongan seperti penyanyi gantian jika artis tdk dapat menyanyi pada malam kemuncak.

“Selain itu, kami juga mengehadkan bilangan mereka yg berada atas pentas. Tahun ini, hanya 15 orang sahaja dibenarkan berada atas pentas dalam satu masa.

“Berbanding tahun lalu, kami merasakan jumlah ini memadai & boleh merangkumi penari & kumpulan koir, yakni cukup utk menjadikan persembahan finalis mantap & menghiburkan,” katanya.

Bertemakan Ini Rentak Kita, Russell menjelaskan, tema bersesuaian dengan kepelbagaian genre lagu yg dipertandingkan pada malam kemuncak.

“Berbanding AJL sebelum ini yg banyak mempertaruhkan lagu berentak balada, kali ini ada pelbagai variasi lagu. Justeru, tema dipilih sebagai terjemahan kepada genre lagu dipertandingkan.

“Konsep malam kemuncak lebih kepada semarak warna & mempunyai sentuhan g.litchy & cyber punk. Oleh itu, kami banyak bermain dengan warna ungu yg menjadi aliran terkini.

“Bagi menyuntik elemen kelainan, kami melengkapkan keseluruhan pentas dengan paparan diod pemancar cahaya, termasuk sekeliling dewan yg mampu membentuk imej tiga dimensi.

“Disebabkan itu, kami meminta finalis meminimumkan penggunaan props k3rana konsep pentas yg disediakan mampu memberi nilai tambah & faktor wow dalam persembahan,” jelasnya.

Mengenai ca.baran dihadapi produksi, Russell berkata, utk edisi kali ini, mereka berdepan kesukaran mencari konsep persembahan bagi segmen pembukaan & interlude.

“Sepanjang 36 tahun AJL dianjurkan, pelbagai jenis persembahan bagi segmen pembukaan & interlude sudah disajikan hingga produksi hampir ketandusan idea.

“Lebih tiga minggu kami berbincang mendapatkan konsep sesuai. Paling penting, idea segar & mampu memberi kepuasan kepada penonton,” ujarnya.

Ramai Komen Mas Idayu Seperti Membaca Lirik

Antara Reaksi Orang Ramai

Opening lagu lemah. Jd juri bkn mai ha.ntam org. Time dia. Lagu Selamat tekak. Contohi la jamal abdillah tu. Tu baru betul legend.

Nmpk mami mcm x happy.. ada benda x kena tuhh.

Maaf lh nk ckp sikit je..kak mas hidayu suare kak mas x sumbang sedap pun x.tpi knpe ek kak mas ble jadi juri pastu kalau komen org pedas sgt2 klu x tahan komen kak mas tu bleh nagis x berlagu terus.

Untuk penganjuran AJL 36, seramai 400 orang petugas produksi termasuk kontraktor dengan pelbagai tugasan kerja.

AJL 36 bakal dihoskan Nabila Huda & Alif Satar, manakala Sissy Imann serta Sean Lee mengendalikan segmen permaidani merah. Malam kemuncak AJL36 menyatukan 12 lagu daripada genre muzik berbeza menerusi gabungan rentak.

Pemenang hadiah utama, Juara Lagu akan membawa pulang wang tunai RM 100,000 & trofi, manakala naib juara RM 50,000 serta trofi.

Kredit : BH/TV3/OM

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih Banyak!

PERHATIAN: Pihak admin tdk akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yg diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tdk mampu utk memantau kesemua komen yg ditulis disini. Segala komen adalah hak & tanggungjawab anda sendiri.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima kasih Dan Jangan Lupa Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

Media Harian menyajikan informasi sosial kemasyarakatan & kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset & pengumpulan data seperti foto & video dari berbagai sumber yg dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yg ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yg menyampaikan 1 (satu) ilmu saja & ada orang yg mengamalkannya,maka walaupun yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

About admin

Check Also

Contoh Tradisi Budaya Buli Di SBP Yang Ramai Tidak Tahu Dan Tidak Diberitahu Oleh Anak Anda | Article Update

Sememangnya kes buli yg serius masih kerap dilaporkan berlaku di sekolah-sekolah asrama di Malaysia. Namun, …

Leave a Reply

Your email address will not be published.