Home / Makanan / Resepi Nasi Goreng Ayam

Resepi Nasi Goreng Ayam

Nasi goreng ayam

Lama sangat dah sy tak jumpa nasi goreng ayam rupa mcm ni..kat kedai sekarang kebanyakan nasi goreng warna putih,ayam goreng kunyit,sos pun guna sos cili biasa…

 

Mesti ramai yang pernah lalui zaman nasi goreng ayam macam ni kan..?

 

Resepi

nasi goreng

Kisar

Cabai kering

Bawang merah

Ikan bilis

 

Tumis bawang putih sampai naik bau,masukkan bahan kisar,masak sampai garing..,masukkan kicap,garam,cukup rasa megi,sedikit gula..agak kering boleh tambah air..masukkan sawi seterusnya nasi..gaul rata..

 

ayam goreng

Rebus ayam bersama halia,serai,kulit kayu manis,buah pelaga,bunga lawang..garam secukup rasa..rebus hingga masak..

 

Toskan ayam dan perap bersama kicap manis,sos tiram dan lada sulah selama setengah jam..goreng sekadar utk menggelapkan warna ayam..

 

air rebusan boleh jadikan sup kosong

 

sos sambal

Kisar

Cabai kering

Cabai melaka

Bawang putih

 

Masak bahan kisar,tambahkan sos cili,sedikit cuka,serbuk pati ayam,gula dan garam secukupnya..boleh tambah sedikit kicap manis untuk rasa dan warna yang lagi sempurna..kepekatan sos ikut selera ya..tambah sedikit bancuhan tepung ubi utk pekatkan sos..

 

maaf,tiada sukatan khas..sebab sy masak campak2 semoga bermanfaat

 

Kredit : Resepi Sahur Untuk 30 Hari

About admin2

Check Also

Resepi Nasi Ayam Sedap, Suri Rumah Wajib Cuba

Siap dah nasi ayam memikat hati suami ni😋 Saya share resepi nasi ayam ye Ayam …

Leave a Reply

Your email address will not be published.