Home / Makanan / Resepi Puding Oreo Lapis Milo

Resepi Puding Oreo Lapis Milo

PUDING OREO LAPIS MILO

 

Bahan² yang diperlukan:

• 10 grm serbuk agar² (tak kisah jenama apa)

• 1 tin susu cair (400ml)

• Satu bungkus oreo

• Biskut oreo tadi korang patah²kan dua…nak patah kan 4 pun bolehhhh.

• 750ml air

• 150g gula

• 3/4 cawan milo

 

Seterusnya, kita cekidaut cara² membuatnya:

1. Masak serbuk agar² dan air sehingga larut.

2. Kemudian, masukkan gula dan masak hingga larut.

(guna api sederhana je)

3. Lepas tu, masukkan susu cair dan kacau sebati hingga mendidih.

4. Bila dah sebatikan semua bahan² tadi, pisahkan mereka menjadi 2 bahagian..

5. Satu bahagian ni kita campurkan dengan milo dan kacau hingga sebati..(korang kena pastikan takde ketul² milo tau). Campuran milo ni juga korang kena pisahkan jadi 2 bahagian…..satu bahagian untuk lapisan bawah, satu lagi untuk lapisan atas sekali….

6. Bahagian pertama (milo)tadi boleh dituangkan ke dalam acuan..

7. Tunggu sampai mengeras sikit, then tuangkan pula adunan putih tadi….yang takde campuran milo tadi tuuuu..

8. Then taburkan oreo mengikut kreativiti memasing! sepatutnya oreo tu tenggelam dalam adunan putih tu..

9. Then, tunggu lagi sehingga bancuhan mengeras sedikit .

10. lepas tu tuangkan balik baki adunan yang ada milo tadi….

11. Sejukkan sekejap dengan suhu bilik, kemudian masukkan dalam peti sejuk..

12. Hidangkan.

 

Bahan² yang diperlukan:

• 10 grm serbuk agar² (tak kisah jenama apa)

• 1 tin susu cair (400ml)

• Satu bungkus oreo

• Biskut oreo tadi korang patah²kan dua…nak patah kan 4 pun bolehhhh.

• 750ml air

• 150g gula

• 3/4 cawan milo

 

Seterusnya, kita cekidaut cara² membuatnya:

1. Masak serbuk agar² dan air sehingga larut.

2. Kemudian, masukkan gula dan masak hingga larut.

(guna api sederhana je)

3. Lepas tu, masukkan susu cair dan kacau sebati hingga mendidih.

4. Bila dah sebatikan semua bahan² tadi, pisahkan mereka menjadi 2 bahagian..

5. Satu bahagian ni kita campurkan dengan milo dan kacau hingga sebati..(korang kena pastikan takde ketul² milo tau). Campuran milo ni juga korang kena pisahkan jadi 2 bahagian…..satu bahagian untuk lapisan bawah, satu lagi untuk lapisan atas sekali….

6. Bahagian pertama (milo)tadi boleh dituangkan ke dalam acuan..

7. Tunggu sampai mengeras sikit, then tuangkan pula adunan putih tadi….yang takde campuran milo tadi tuuuu..

8. Then taburkan oreo mengikut kreativiti memasing! sepatutnya oreo tu tenggelam dalam adunan putih tu..

9. Then, tunggu lagi sehingga bancuhan mengeras sedikit .

10. lepas tu tuangkan balik baki adunan yang ada milo tadi….

11. Sejukkan sekejap dengan suhu bilik, kemudian masukkan dalam peti sejuk..

12. Hidangkan.

 

Kredit : Resepi Sedap

About admin2

Check Also

Resepi Masak Lemak Cili Api Cendawan Kukur

RESEPI MASAK LEMAK CILI API CENDAWAN KUKUR Bahan2 2 cawan kulat sisir / kulat kukur …

Leave a Reply

Your email address will not be published.