Home / Semasa / Ganja Untuk Sakit Mental? Pakar Perunding Psikiatri Beri Penjelasan Padu Buat Geng ‘Palatau’ | MyBlog

Ganja Untuk Sakit Mental? Pakar Perunding Psikiatri Beri Penjelasan Padu Buat Geng ‘Palatau’ | MyBlog

Ganja tiba-tiba ‘trending’ selepas berlaku beberapa siri tangkapan individu berprofil tinggi yg terlibat dengan penanamannya di rumah.

Pertikaian & pertikaman lidah di antara golongan intelek profesional & ‘palatau’ terus wujud di sosial media dengan masing-masing memberikan hujah masing-masing.

Bagaikan menonton filem ‘box office’ sambil memakan ‘popcorn’, golongan netizen pula hanya seronok membaca & sesekali memberi komen sambil membuat lawak bagi menghangatkan lagi suasana.

Kali ini, seorang doktor pakar dalam bidang perundingan psikiatri, Dr Ahmad Rostam Md Zin melalui laman Facebooknya telah membuat satu hantaran mengenai penggunaan ganja bagi merawat penyakit mental.

Apakah sebenarnya hasil penemuan beliau? Jom baca perkongsiannya ini.

Ahmad Rostam Md Zin

GANJA UNTUK SAKIT MENTAL?

Ada kajian kata ia mengurangkan gangguan pemikiran. Maksudnya mereka lebih mudah berfikir. Kajian ni tahun 2016 dengan jumlah pesakit yg sangat kecil (20+ sahaja). Kalau nak kata sesuatu intervensi tu berkesan, mesti ada lebih banyak kajian silang, lebih banyak pesakit yg guna & hasil kajian itu boleh diulang semula dalam kajian lain juga.
Satu lagi kajian kata ia mampu meningkatkan mood menjadi baik. Namun, bila disiasat lebih dalam, kebanyakkan mereka yg mengambil ganja adalah apabila mood mereka sudahpun semakin baik. Orang tengah fasa kemurungan, mereka tdk berminat dengan ap4 sahaja sekalipun (Kajian 2015).
Kajian lain menunjukkan ia boleh cetus gejala mania (the worst symptoms you can get aside from severe depression). Mania means psychiatric emergency and immediate admission. Ia juga boleh menerukkan gejala hypomania/mania. Maksudnya psikosis adalah salah satu gejala paling buruk.
Boleh menerukkan gejala kemurungan sedia ada.
Lebih tinggi risiko tingkah laku bunuh diri.
Menyebabkan gejala bipolar bermula lebih awal berbanding pesakit bipolar lain & bilamana ianya bermula lebih awal, komplikasi penyakit akan lebih buruk utk jangka panjang.
Meningkatkan risiko psikosis, meningkatkan kitaran mood yg tdk stabil, menerukkan prognosis & meningkatkan kegagalan rawatan.
Penggunaan kronik boleh mengakibatkan gejala seumpama penyakit Schizophrenia & Bipolar Disorder.
Mewujudkan masalah mental baru: Masalah ketagihan.

Kesimpulannya, tak kisahlah sakit ap4 sekalipun, jangan sesekali bereksperimentasi dengan ap4 sahaja jenis dadah. Ya, ramai di luar sana cuba mencari jalan keluar dengan mengambil dadah tetapi akhirnya mereka terjerumus dengan lebih jauh sehingga sukar utk kembali baik. Jika ada masalah dengan ap4 ubat sekali pun, bincang dengan doktor anda. Insya-Allah ada jalan penyelesaian.

Bagi tokan dadah & pengedar & geng ‘palatao’, pergi main jauh-jauh. Jangan ganggu mereka yg sudah pun diuji dengan ujian berat masalah kesihatan mental.

Kalau beria sangat nak buat kajian tentang ganja, buat kat tikus dulu. Ya, ganja memang organik. Tumbuhan ciptaan Allah. Khinzir pun makhluk ciptaan Allah juga.

Tapi dah Allah kata benda yg mudarat sebegini haram tak perlulah nak persoal mengapa Allah jadikan benda yg kita tak boleh sentuh.

Awat doktor macam marah je ni? Saya geram sebab kami ni dok menghadap begitu ramai orang yg dirosakkan minda & waras mereka ini k3rana najis sebegini. Rosak bangsa & negara.

Sumber: Facebook Ahmad Rostam Md Zin

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, LIKE Dan SHARE YA Semoga Bermanfaaat Terima kasih!

Media Harian menyajikan informasi sosial kemasyarakatan & kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset & pengumpulan data seperti foto & video dari berbagai sumber yg dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yg ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yg menyampaikan 1 (satu) ilmu saja & ada orang yg mengamalkannya,maka walaupun yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Thepostbd.com  tdk akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen Negatif yg diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen Negatif anda disini.

Pihak Admin juga tdk mampu utk memantau kesemua komen yg ditulis disini. Segala komen adalah hak & tanggungjawab anda sendiri.

About admin

Check Also

“Mata Fazura Muka Iras Fattah” – Sambut Hari Jadi Kedua, Kecomelan Fatima Dipuji Ramai

Nama pelakon Fattah Amin kian menjadi sebutan setelah karakter yg di bawanya di dalam filem …

Leave a Reply

Your email address will not be published.