Home / Kisah Tauladan / “Tak tahu berapa, yg aku tahu duit syiIing sebab bunyi keceng, keceng” – Cikgu Seb4k Pelajar ‘Susah’ Derma Bantu 3 Beradik Y4tim Piatu

“Tak tahu berapa, yg aku tahu duit syiIing sebab bunyi keceng, keceng” – Cikgu Seb4k Pelajar ‘Susah’ Derma Bantu 3 Beradik Y4tim Piatu

Pelbagai k1sah hari pertama sesi persekolahan sempena tahun baru dilakar, term4suk bagi guru-guru & pelajar di sekolah berasrama. Namun coretan seorang guru sekolah menengah ini begitu menyentVh per4saan sehingga perkongsiannya di laman sosial menjadi tular.

Menerusi perkongsian Muhammad Yusof, beliau memaparkan k1sah menyed1hkan mengenai tiga beradik yatim piatu yg mendaftar masuk ke sekolah tempat dia mengajar.

“Kasihan mereka. Di saat anak-anak membesar dengan kasih sayang mak ayah, mereka tiga beradik diuji dengan kehilangan mak & ayah pada usia muda.

“Besar betul dugaan mereka,” ujar Muhammad Yusof sambil menambah dia telah mengedarkan sampul surat kepada pelajar-pelajar asrama bagi membantu meringankan beban tiga beradik itu.

Seorang pelajar mend3rma duit syiling.

Walaupun kebiasaannya pada pembukaan sesi persekolahan, ibu bapa akan memberi lebih wang belanja utk anak-anak mereka, tetapi katanya, kebanyakan pelajarnya bukan dalam kalangan orang senang.

“Aku tahu kebanyakan mak bapa mereka bukannya orang senang. Ada yg kerja kilang, ada yg kerja tukang cuci, ada yg menjual kat pasar malam,” katanya sambil menekankan bahawa sumbangan d3rma adalah seikhlas hati.

Muhammad Yusof berkata, dia disapa oleh seorang pelajar dengan panggilan Ustaz yg menyuarakan hasrat utk memberi sumbangan kepada adik-beradik itu.

“Aku kenal dia ni sebab aku pernah hantar dia ke rumah. Keluarganya nampak macam orang agak susah. Rumah pun rumah papan biasa-biasa.

“Dia pun keluarkan duit syiling & masukkan ke dalam sampul surat putih yg aku bawa. Aku tak tahu berapa jumlah. Yang aku tahu duit syiling sebab bunyi keceng, keceng,” katanya.

Sedekah ni bukan kira banyak ke sikit, yg penting kita ikhlas. Selagi kita boleh sedekah, sedekahlah. Selagi kita boleh tolong orang, tolonglah.

Sebagai tanda prihatin terhadap semua pelajarnya, guru tersebut bertanyakan tentang perbelanjaan budak berkenaan selepas menderma.

“Aku tanya awak ada duit tak ni nanti nak pergi kantin makan macam mana? Aku saja tanya sebab aku tahu latar belakang keluarga dia.

“Budak tu kata tak ap4 ustaz, bapa saya pesan kalau ada kutipan derma utk anak yatim, orang susah, kena bagi derma. Saya syukur ada mak ayah lagi ustaz. Kesian mereka tak ada mak ayah dah,” katanya.

Sebahagian komen netizen mengenai kemuliaan hati pelajar berkenaan & kisah tiga beradik yatim piatu.

Penjelasan pelajar tersebut mengundang sebak Muhammad Yusof, & pada masa sama amat bersetuju dengan perkara itu.

“Kita jangan tunggu bila ada duit baru nak sedekah. Bila rasa senang baru nak sedekah. Kadang-kadang kita yg dewasa, yg berduit ni pun tak mampu nak jadi macam budak ni kan?,” tambahnya.

Menurut Muhammad Yusof, dia mempelajari sesuatu daripada pelajar berkenaan mengenai kisah anak itu yg mahu bersedekah.

“Sedekah ni bukan kira banyak ke sikit, yg penting kita ikhlas. Selagi kita boleh sedekah, sedekahlah. Selagi kita boleh tolong orang, tolonglah.

“Sampai masanya nanti, Tuhan akan mudahkan orang lain utk bantu kita, masa kita susah,” katanya.

Pihak MediaHarian tdk bertanggungjawab terhadap komentar yg diutarakan melalui laman social ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun & tdk semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yg disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Dah Baca, Jangan Lupa Like, Komen Dan Share Page Ya.

Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di MyBlog

Article Update menyajikan informasi sosial kemasyarakatan & kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset & pengumpulan data seperti foto & video dari berbagai sumber yg dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yg ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yg menyampaikan 1 (satu) ilmu saja & ada orang yg mengamalkannya,maka walaupun yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

About admin

Check Also

Perbicaraan kes gangguan seksual Ebit Lew bermula esok | Article Update

PERBICARAAN kes pendakwah Ebit Irawan Ibrahim Lew atau Ebit Lew berkait gangguan seksual akan bermula …

Leave a Reply

Your email address will not be published.