Home / Islamik / Kita Bakal Berpuasa Dua Kali Setahun Pada 2030, Ini Sebabnya | Article Update

Kita Bakal Berpuasa Dua Kali Setahun Pada 2030, Ini Sebabnya | Article Update

Pada masa akan datang iaitu lapan tahun lagi, umat Islam di seluruh dunia akan menjalani ibadah berpuasa sebanyak dua kali pada tahun 2030.

Perkara itu diramalkan oleh ahli astronomi Arab Saudi, Khaled al-Zaqaq menerusi video yg disiarkan di akaun Twitter rasminya.

Menurut sumber, perkara itu berlaku disebabkan fakta kalendar Hijrah Islam berdasarkan kitaran bulan, manakala kalendar Gregory menandakan laluan Bumi mengelilingi matahari.

Katanya, perbezaan antara dua-dua kalendar itu menyaksikan Ramadan jatuh dua kali dalam tahun Gregorian.

Bulan Ramadan pertama pada 2030, kata beliau, akan disambut sekitar 5 Januari iaitu pada 1451 Hijrah sementara sambutan bulan puasa kedua bagi tahun 1452 Hijrah pula dijangka jatuh pada 26 Disember 2030.

Perubahan ini akan berlaku setiap 30 tahun dengan kali terakhir adalah pada 1997 manakala sebelum itu, puasa dua kali disambut pada 1965.

Menurutnya, fakta itu menyaksikan umat Islam berpuasa 36 hari pada 2030, iaitu bulan penuh 30 hari utk 1451 Hijrah & enam hari utk 1452 Hijrah.

Kalendar Hijrah berlangsung 354 atau 355 hari, bermakna ia tdk sejajar dengan kalendar Gregorian sebanyak 365 hari.

Ini juga membawa maksud Ramadan jatuh pada musim yg berbeza pada setiap tahun & mengambil masa selama 32 tahun bagi melengkapan pusingan tersebut.

Puasa Dua Kali Setahun 2030

Situasi ini dijangkakan akan berlaku lagi pada tahun 2063.

BACA: Sejarah Sambutan Aidilfitri Awal Sehari Di Perak Dan Johor 37 Tahun Dahulu

Sumber: Al Arabiya News, Al Jazeera


Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, LIKE Dan SHARE YA Semoga Bermanfaaat Terima kasih!

Article Update menyajikan informasi sosial kemasyarakatan & kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset & pengumpulan data seperti foto & video dari berbagai sumber yg dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yg ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yg menyampaikan 1 (satu) ilmu saja & ada orang yg mengamalkannya,maka walaupun yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Thepostbd.com  tdk akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen Negatif yg diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen Negatif anda disini.

Pihak Admin juga tdk mampu utk memantau kesemua komen yg ditulis disini. Segala komen adalah hak & tanggungjawab anda sendiri.

About admin

Check Also

Yusuf Al-Qaradawi meninggal dunia | Article Update

Ulama terkenal, Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi, dilaporkan telah meninggal dunia hari ini pada usia 96 …

Leave a Reply

Your email address will not be published.