Home / Semasa / Tulis Ayat Al-Quran Atas Duit Sebagai ‘Penarik Rezeki’ Adalah Sejenis Tangkal | Article Update

Tulis Ayat Al-Quran Atas Duit Sebagai ‘Penarik Rezeki’ Adalah Sejenis Tangkal | Article Update

Tidak dinafikan, walaupun dalam dunia serba moden hari ini masih ada segelintir orang atau peniaga yg menggunakan tangkal pelaris dalam ap4 segala bentuk dengan tujuan utk menarik rezeki.

Sebagai umat Islam, kita sedia maklum bahawa meletakkan benda-benda fizikal sebagai pelaris utk melariskan perniagaan adalah bertentangan dengan ajaran Islam.

Penggunaan tangkal utk ap4-ap4 tujuan sama ada rawatan, mengelak diri daripada kemudaratan ataupun sebagai pelaris adalah diharamkan k3rana ia mengandungi elemen syirik.

Begitu juga dengan kaedah menulis ayat Al-Quran di atas sekeping duit yg kononnya sebagai penarik rezeki.

Tulis Ayat Al-Quran Atas Duit Tangkal

Menurut Pustaka Ilmu, amalan begitu perlu dijauhkan k3rana ia merupakan sejenis tangkal.

“Daripada yg saya faham, yg duit merah itu ditulis dengan ayat Al-Quran, kononnya utk menjadi penarik rezeki supaya tdk putus-putus. Duit biru itu, ditulis kononnya supaya kedai tdk dirompak. Ia adalah doa jaljalut.”

Mahu mendapatkan rezeki yg baik, usahakanlah sebab-sebab yg telah diajarkan dalam agama. Bekerja, berniaga, berdoa, bertakwa, menyambung silaturrahim & lain-lain. Bukan dengan menjadikan Al-Quran sebagai tangkal, ditulis di atas duit.

Ujarnya, berusahalah dengan mengamalkan zikir pagi & petang utk mendapat perlindungan Allah S.W.T, memasang CCTV, memasang kunci keselamatan & seumpamanya.

Tambahnya, menulis di atas duit itu juga telah merosakkan nilainya yg mana ia merupakan pembaziran & membazir adalah suatu amalan syaitan.

“Apatah lagi jika digunakan utk membeli, itu sudah perbuatan menzaliminya orang lain memberi duit yg telah rosak.”

Mengharuskan penggunaan tangkal yg mengandungi ayat al-Quran akan mendedahkannya kepada kehinaan k3rana orang yg menggantungnya akan membawa ke tempat najis ketika membuang air & lain-lain.

Ia akan membuka ruang utk tdk menghormati al-Quran serta meringankannya & ini bertentangan dengan ap4 yg terkandung dalam al-Quran.

Malah, Allah SWT menurunkan al-Quran sebagai petunjuk manusia ke jalan yg lurus, bukan utk digunakan sebagai tangkal, azimat, penjaga atau pendinding.

Sumber: Pustaka Ilmu, Berita Harian

Apa pendapat anda? Sudah Baca, Jangan Lupa Memberi Komen, LIKE Dan SHARE YA Semoga Bermanfaaat Terima kasih!

Article Update menyajikan informasi sosial kemasyarakatan & kebangsaan terkini. Video disini hanyalah sebagai referensi berbagai riset & pengumpulan data seperti foto & video dari berbagai sumber yg dikemaskini dalam bentuk entertainment. Kebenaran hanya milik Allah SWT.

الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ

“Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu jangan sekali-kali kamu termasuk orang-orang yg ragu” (QS. al-Baqarah: 147)

Rasulullah ﷺ bersabda :”Barang siapa yg menyampaikan 1 (satu) ilmu saja & ada orang yg mengamalkannya,maka walaupun yg menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” (HR. Al-Bukhari)

PERHATIAN: Thepostbd.com  tdk akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen Negatif yg diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen Negatif anda disini.

Pihak Admin juga tdk mampu utk memantau kesemua komen yg ditulis disini. Segala komen adalah hak & tanggungjawab anda sendiri.

About admin

Check Also

Yusuf Al-Qaradawi meninggal dunia | Article Update

Ulama terkenal, Syeikh Yusuf Abdullah al-Qaradawi, dilaporkan telah meninggal dunia hari ini pada usia 96 …

Leave a Reply

Your email address will not be published.