Jadi wanita pelarian Syria pertam4 jadi juruterbang pada usi4 21 tahun, Maya Ghazal kongsi rahsia kejayaan

GADIS muda bernama Maya Ghazal membuktikan, jantina dan penampil4n berhijab bukan penghalang untuk beliau menggapai cita-citanya sebagai seorang juruterbang.

Apatah lagi, status diri beliau ketika itu bertar4f pelarian.

Maya yang berasal dari Syria sememangnya layak dijadikan sumber inspirasi bukan sah4ja oleh wanita seusianya, malah seluruh kaum Hawa seluruh benua dek kebijaks4naan dalam bidang pendidikan.

Baca ni ‘Ibu berjiwa kental, memang iron lady betul.’ Pilih kerjaya berisiko, ramai kagum dengan Maya ‘tawan’ puncak KLCC

Bahkan, empunya diri juga menjadi lamb4ng kebanggaan sebagai seorang wanita Islam yang unggul!

Kredibiliti wanita berusia 23 tahun itu turut meraih perhati4n Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian (UNHCR).

Beliau muncul antara barisan gadis muda yang dil4ntik sebagai duta kepada UNHCR Good Will Ambassador bermula tahun 2021 bagi meraih dan menyebar kesedaran mengenai hak asasi manusia serta mewujudkan kesedar4n kemanusian terhadap isu pelarian.

Memetik kenyataan UNHCR, Maya yang juga pernah dijemput menyamp4ikan ucapan yang berinspirasi kepada semua pihak di seantero dunia termasuklah kanak-kanak sekolah dan sektor swasta pada Forum Pemerkas4an Belia WE Day, Forum Sosial Global mengenai pendidikan.

Antaran lokasi ucapan beli4u adalah di Istana Westminster, London, United Kingdom (UK).

Malah, Maya turut berpeluang bertemu bintang terkemuka, Tom Cruise.

Mereka berdua sempat berbicara mengenai kepelbagai4n dalam dunia penerbangan.

Ketika itu, beliau dan Cruise dijemput menjadi tetamu Silverstone by Toto Wolff yang merupakan billionaire kelahiran Austria, eksekutif dunia permotoran, pelabur dan juga bekas pelumba.

 

PERGOLAKAN PEPERANGAN

Di sebalik kejayaan tersebut, empuny4 diri terpaksa melalui kehidupan yang penuh r4njau dan berliku.

Maya dikatakan terpaksa meninggalkan Damascus, Syria pada tahun 2015 akibat pergolakan peperangan.

IKLAN

Baca lagi Tidak suka digelar seksi, Markovic pemain bola sepak tercantik di dunia, pilih sukan berbanding jadi model

Pada usianya 16 tahun, wanita muda tersebut telah memulakan kehidupan bah4ru di UK di bawah skim penyatuan semula keluarga.

Situasi sebagai pelarian tidak melemahkan semang4tnya, bahkan hasil kerja keras dan ketabahan, Maya berjaya memperoleh ijazah dalam bidang Kejuruteraan Penerbangan dan Pengajian Juruterbang di University Of London.

Lebih membanggakan, pada umurnya mencecah 21 tahun, gadis yang cukup manis dengan senyum4n itu berjaya melakar sejarah menjadi wanita pelarian Syria pertama berjaya bergelar juruterbang.

Bahkan, beliau menggunak4n kelebihan yang pada dirinya itu untuk membela nasib pelarian lain sepertinya sehinggalah sekarang.

About Mat Lan Editor

Check Also

Upah Hampir RM6,000 Sebul4n, Chef Wan Rasa Tenang Ibu Dij4ga Jururawat Khas

Chef selebriti terkenal, Chef Wan memaklumkan bah4wa dia mengambil jururawat khas untuk menj4ga ibunya di rumah …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Comments