DBKL sita premis perni4gaan warga 4sing

KUALA LUMPUR – Sejumlah 14 tindakan penguatkuasaan dilaksanak4n Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di premis perniagaan dijalank4n warga asing sekitar kawasan Gombak dan Setapak.

DBKL dalam satu kenyataan di laman Facebooknya memaklumk4n, tindakan berkenaan meliputi tujuh pengeluaran kompaun dan tujuh tindak4n penutupan premis.

“Antara premis yang dikenakan tindakan penguatkuasaan ini adalah kedai perabot, pengurusan perkhidmatan konsultansi, kedai gunting rambut, pusat cuci kereta dan kedai jahit.

“Notis-notis kompaun merangkumi UUK 3(1) dan Seksyen 101 (1)(v) Akta Kerajaan Tempatan, UUK 20 (1)(b) dan Seksyen 101 Akta Kerajaan Tempatan dan Notis Am 46 (1)(d).

“Kesemua aktiviti perniagaan ini dijalankan oleh warga asing dan terdapat jug4 yang menggunakan kad UNHCR (Suruhanjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bers4tu bagi Pelarian),” menurut kenyataan itu.

Sejumlah 14 tindakan penguatkuasaan kompaun, sita dan penutupan premis aktiviti perniagaan warga asing tanpa kebenaran dilaksanakan di kawasan Gombak dan Setapak.

 

DBKL dalam kenyataan sama turut memaklumkan pemantau4n dan tindakan penguatkuasaan itu bermula 19 Januari lalu sehingga 23 Januari dan akan diteruskan dari semasa ke semasa.

“Tindakan seumpama ini akan berterusan dan warga kota diminta tidak memberik4n sokongan terhadap perniagaan dijalankan oleh warga asing yang tidak mempunyai kebenaran,” kata DBKL.

About Mat Lan Editor

Check Also

padah-pengaruh-tv,-adik-baling-gunting-hingga-tercacak-atas-kepala-kakak

Padah pengaruh TV, adik baling gunting hingga tercacak atas kepala kakak

Gara-gara terpengaruh dengan watak ganas di televisyen, seorang budak lelaki di Thailand baru-baru ini melakukan …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Recent Comments